söndag 16 september 2012

Hastbullar - Månadens sötsak, "enkelt"

Dags för mitt andra bidrag till månadens sötsak! Första gången jag deltog var i juli då temat var "hemifrån" och jag bakade cantuccini. Bland de andra bidragen den månaden fann jag ett riktigt bra bullrecept som ger en väldig massa goda och fina kardemummabullar. Förra månaden var temat "reseminnen", men då var jag just på resa  och det blev inget bidrag för min del... Den här månaden ska receptet vara något enkelt och vad annat kan man kalla hastbullar än ett väldigt enkelt bakverk?!

Hastbullar
20-25 st

6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 dl strösocker
2 tsk nystött kardemumma
100 g smör
1 ägg 
2 dl mjölk

ca 1 dl (hallon)sylt
pärlsocker

Värm ugnen till 225 grader. 
Blanda mjöl, bakpulver och socker i en skål och finfördela sedan smöret däri.
Tillsätt ägg och mjöl och arbeta raskt ihop till smet/deg. 
Klicka med hjälp av två skedar ut smeten i bullformar. 
Gör en liten grop i varje bulle med ett mjölat finger och fördela sylten i groparna. 
Strö över pärlsocker och grädda sedan mitt i ugnen i 10-15 minuter. 

Bullarna smakar som allra bäst alldeles nybakta, fortfarande lite ljumma!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar