fredag 3 april 2015

Grön frukostjuice

Fastän jag kallar det frukostjuice kan juicer av det här slaget självklart passa lika bra som mellanmål eller del av en lunch också! Själv gör jag dem nästan uteslutande till frukost - de har nu varit en del av min frukostrutin sedan några veckor tillbaka och det känns som en riktigt bra ny vana. Jag har bra med energi hela förmiddagen, känner mig mätt och som bonus har jag dessutom tappat ett par kilon som var helt onödiga att bära på.

Här kommer ett recept på en juice som blivit en av mina favoriter. Den är betydligt godare än vad jag först trodde den skulle vara!

(Psst! Det är ju långfredag idag... Letar du påskrecept? Jag har några samlade under etiketten Påsk. Eller varför inte bjuda på en focaccia eller små salladsskålar med kycklingröra?)

Även lätt skadad frukt kommer här till användning.
Skär bara bort det fula och använd resten!

Grönt och gott
ger ca 7-8 dl

70 g färsk spenat
1 avokado
2 lime
1/2-1 citron
4-6 äpplen

Skala citrusfrukterna och kör sedan dem och äpplena i råsaftcentrifug.
Mixa spenat och avokado med ungefär hälften av juicen. 
Tillsätt resterande juice och mixa klart. 
Klart att njuta!

Tips!
Detta är mitt basrecept, men jag ändrar den lite efter vad jag har hemma: Har jag bara en lime hemma kan jag ersätta den med en grapefrukt eller mer citron och när jag har lust kör jag ner en liten bit ingefära. Saknas spenat kan jag använda mig av rucola. 

För den som saknar råsaftcentrifug kan äpplena i receptet ersättas med köpt äppelmust eller äppeljuice. Mängd får du då avgöra själv, när du tycker att du fått lagom smak och konsistens. Citrusfrukterna pressar du för hand.

Tänk på äpplenas storlek! Jag fann gigantiskt stora svenska äpplen häromdagen i affären och behövde inte mer än tre sådana... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar