lördag 28 juli 2012

Sockerkaka enligt särskilt önskemål

Efter en lätt lunch idag sa maken: "Kan du inte slänga ihop en sockerkaka nu?" Jag var osäker på om han skämtade eller inte, men jodå - sockerkaka ville han ha! Men absolut inte med citronzest i, det var viktigt. Inga konstigheter eller experiment, bara en helt vanlig sockerkaka! "Den du brukar göra" sa han. Den snurrade till i huvudet och jag funderade över när jag senast bakade en sockerkaka... Det var minst ett år sedan, kanske två till och med. Så säga att jag "brukar" baka sockerkaka kanske är lite missvisande ;-) Jag visste i alla fall precis vilken han menade och var jag skulle finna receptet, för det är även mitt favoritrecept på sockerkaka och jag har noterat det i bokens marginal... Receptet är hämtat ur "Vår bakbok".

Saftig sockerkaka 

50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver 

Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och bröa formen (som bör rymma ca 1,5 liter).
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken, som gärna får bli varm den med.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt och tillsätt sedan den varma smör- och mjölkblandningen. Smaksätt med vaniljsockret och rör ner mjölet blandat med bakpulvret.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter. 
Låt kakan svalna lite innan du stjälper upp den.

Enligt min man är den godaste drycken till sockerkaka riktigt kall helt vanlig mjölk. Jag tror faktiskt många håller med. Till och med jag, som inte alls är en mjölkdrickare, tycker att det är gott och passar bra. 


Mina kok- och bakböcker är till för att användas och inte bara stå
och vara fina i bokhyllan! Därför återfinns både anteckningar
och ett och annat matstänk i de riktigt välanvända :-)


Någon var VÄLDIGT sugen på sockerkaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar