onsdag 14 augusti 2013

Gurkinläggning

Jag har hittills låtit min mamma stå för inläggningen av gurka på sensommaren/hösten och tacksamt tagit emot varje dyrbar burk hon delat med sig av. Så länge jag bodde hemma hjälpte jag väl till att skära de gröna små rackarna, men i egen regi har jag tidigare inte brytt mig om att lägga in dem. Men nu vill jag dela detta recept med er, och då bara MÅSTE jag ju provlaga det själv och se om det är något jag vill kommentera... Extra roligt när gurkorna i år är hemodlade!


                  Inlagd gurka
2 kg gurka, så kallad Västeråsgurka
1 1/2 dl salt
2 msk gula senapsfrön
2 msk bruna senapsfrön
1 kg strösocker
ca 10 st dillkronor
2 1/2 dl ättikssprit (12 %-ig alltså)

Tvätta och borsta gurkorna. Stick några små hål i varje gurka med t.ex. en provsticka. Lägg gurkorna i en rostfri hink eller annat liknande kärl. Gör en saltlag med 1 1/2 dl salt och tillräckligt vatten för att täcka gurkorna. Täck över och låt stå ett dygn.

Låt gurkorna rinna av och skär dem sedan i skivor. Varva gurkskivorna med dillkronor, senapsfrön och socker i en stor kruka eller dylikt. Häll ättiksspriten över och låt stå två dygn så att gurkorna vattnat av sig och det bildats en lag av detta tillsammans med socker och ättikssprit.
Fördela gurkskivorna och lagen på väl rengjorda burkar och förvara dem svalt. Har du en jordkällare ställer du dem där - och jag är väldigt avundsjuk på dig! Själv ställer jag ut dem i vårat garage som ligger i norr och  där vi på vintern håller max 10 plusgrader. När du öppnat en burk flyttar den förstås in i kylskåpet.

Kommentarer: 
Även fast jag tycker att mina gurkplantor ger en ganska bra skörd har jag haft svårt att få ihop 2 kg som är lagom mogna samtidigt, så jag har halverat receptet och det verkar fungera bra.  

När man gör saltlagen (alltså steg 1 kan man säga) så är det lättast att få saltet att lösa sig om man blandar det med en mindre mängd kokhett vatten först. Låt sedan lagen kallna innan den hälls över de prickade gurkorna. Tillsätt ytterligare kallt vatten tills gurkorna är helt täckta.

Det där med att jag ställer burkarna i garaget är i år en sanning med modifikation... Än så länge känns det faktiskt lite för varmt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar