söndag 28 april 2013

Väntan och förväntan

Äntligen börjar det kännas att våren är här på riktigt och en ny odlingssäsong ligger i startgroparna! Väntan på att jorden därute ska gå att bearbeta får det att klia i fingrarna på mig och förväntningarna på årets odlingsframgångar är, som vanligt, större än jag egentligen vill erkänna. Det börjar ofta med att jag försöker tänka praktiskt och rationellt: "inte för många olika saker; inte för stora projekt; bara en massa vitlök (som i stort sett sköter sig själv), några morötter och lite sallat... Jag inser ju att jag inte kommer att hinna så mycket i sommar, så jag ska dra ner min ambitionsnivå!"
Ja, så förnuftigt jag tänkte då i höstas/vintras! men vad hände sedan? Först tänkte jag klara mig med endast sparade fröer. Kanske bara köpa till lite sallatsfrön... och tomatfrön - för guuud vad jag saknade lille "Tumbling Tom Yellow" förra året!!! När jag så satt där och skulle beställa mina fröer fann jag en annan tomatsort jag ville prova, bara EN extra grej ju... och så några annorlunda morotssorter; gräslöken har dött så det bara MÅSTE jag så ny! Gurkört är så löjligt enkelt att odla så det är faktiskt inget större besvär; sockerärtorna är ett måste och några solrosor kan väl inte vara så besvärliga att dra upp?! Basilika, dill och persilja - självklart! Rädisor, grönkål, rucola... Dessutom skickar fröfirmorna ofta med några bonusfröer av någon blomma eller så när man beställer över en viss summa. Hmmm... Så bra gick det med den låga ambitionsnivån ;-)

Jag började lite smått för ungefär en månad sedan med de första frösådderna - då pillades bland annat årets tomatfrön ner i jorden. Eftersom jag inget växthus har (och det dröjer nog ett antal år innan den drömmen kan bli verklighet...) så får jag helt enkelt välja sorter efter de förutsättningar jag har. "Tumbling Tom Yellow" är en ampeltomat som jag odlat ett par säsonger tidigare och den ger underbart söta, goda små gula körsbärstomater. De som fortfarande är gröna när säsongen ute tar slut har jag plockat av och låtit mogna på ett fat i köket. Blev förvånansvärt goda de med! I år får "Tom" sällskap av "Hundreds of Thousands" - en röd körsbärstomat som ska ge riklig skörd. Just när det gäller tomaterna är mina förväntningar verkligen stora. Hoppas på många och söta godingar! Häromdagen skolade jag om dem en första gång och 14 av 16 fröer har utvecklats till riktigt fina små plantor = sann glädje :-)

Nu har alla de här små godingarna fått varsin alldeles egen kruka :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar