onsdag 24 april 2013

Pajskal till matpajer

På lokalradion idag pratade de om pajrecept och jag tipsade om ett frasigt pajskal med gruyèreost i som blivit en ny favorit för mig sedan ett par månader tillbaka. Det receptet får jag dock återkomma till en annan gång, för idag tänkte jag bjuda på det som ganska länge varit mitt standardrecept på pajskal.

Jag blandar nästan alltid i lite torkade örter, en personlig favorit är timjan. För variation kan man även ta lite finriven parmesanost i degen. Tänk i så fall på att den typen av ost är ganska salt så då kan man minska saltmängden eller hoppa över det helt.


Pajskal

2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
100 g smör
2-3 msk vatten
1 krm salt
eventuellt lite torkade örter

Blanda de torra ingredienserna, även örter om du vill använda det. Skär smöret i små bitar och arbeta ihop till en deg. Tillsätt vattnet och blanda in.

Alternativt beredningssätt:
Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret och blanda med 2 msk vatten Häll blandningen över mjöl och gryn och blanda ihop degen.

Låt degen vila i kylskåpet minst 15 minuter innan du trycker ut den i en form. Jag blandar gärna degen redan på morgonen eller kvällen innan och lägger den i en plastpåse tills det är dags att laga pajen.

När du tryckt ut degen i formen är det dags att förgrädda skalet i 200 grader. Ungefär 10 minuter brukar vara lagom. Nagga degen med en gaffel innan du ställer in den i ugnen.

Fyll pajskalet och grädda klart!


Ja... Hur spännande kan en bild på ett pajskal bli?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar