onsdag 18 juni 2014

Smickrande bloggkommentar

Idag fick jag en kommentar på ett av mina senaste blogginlägg. Det såg ut så här:




Jag är nog inte den enda som blir lite smickrad när jag får en sådan kommentar. Nåja, jag är väl inte så lättsmickrad trots allt för bara efter någon minut började jag bli misstänksam och tänka: varför skulle någon på hittarecept.se uppmärksamma MIN blogg? Först tänkte jag att det här var säkert ett enkelt sätt för någon att smitta min dator med hemska virus, kapa mitt konto och helt enkelt göra livet surt för mig. Jag började söka information genom att skriva in sökorden "hittarecept.se emelie" (avsändaren kallade sig ju emelie). På omvägar kom jag då fram till att tacka ja inte var ett alternativ för mig. Jag fann information via Emelie Ockenström som i sin tur länkade till Johan Hedberg. Johans beskrivning är ganska lång, men det behövdes för att jag skulle förstå. hittarecept använder sig av något som kallas No Follow, som jag inte riktigt visste vad det var. Jag kan nog inte riktigt förklara det i detalj, men är du intresserad av att veta mer kan du följa länken här ovan till Johans inlägg. Kort sagt: hittarecept smickrar dig för dina fina recept och säger att de kan hjälpa dig att få så många fler läsare. (Kommentaren du får är knappast personlig, exakt den samma finner du på massor av andra bloggar...) Faller du i fällan är det hittarecept som tjänar mest på det hela, förstås. Det är de som får flest sökträffar och du själv ramlar hela tiden längre ner i listan. Enligt mig luras de. Jag blir lite upprörd men inte förvånad...



Skulle jag nu ha gått med i den där matbloggstoppen hade jag antagligen fått några fler besökare. Visst är det kul när många läser det man skriver, men det har aldrig varit den största drivkraften för mig med mitt bloggande. Därför är det också lätt för mig att helt dissa detta erbjudande. Blondin är jag, men inte helt korkad för det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar