fredag 20 juni 2014

Trädgård för fjärilar, humlor och bin

Våra ängsmarker blir färre har jag läst. Fjärilar, humlor och bin får allt svårare att finna en passande miljö. Vi kan hjälpa dem, har jag också läst, genom att i våra trädgårdar omge oss med blommor som dessa insekter gillar och behöver. I min örtagård trivs de verkligen för där blommar salvia och timjan och snart även oregano och lavendel. 

Jag ska verkligen ta reda på vilka andra blommor våra bevingade vänner gillar lite extra. Egentligen föredrar jag ju att odla vad som är ätbart, men för fler vackra fjärilar och surrande humlor tror jag bestämt att jag ska planera in lite mer blommor i framtiden.


Hela örtagården är svår att få med på bild...
Här växer smultron, lavendel, timjan, salvia,
oregano och fransk och dragon. Inramas av
 grusgång och avenbokshäck samt ett
plank täckt med kaprifoler.


Salviablommor

Små söta timjanblommor i massor!

Glad midsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar