måndag 24 september 2012

da Matteo och "svensk husman"

I helgen tog vi en dagstur till Göteborg, en stad jag lär mig mer om för varje besök. (Av födsel och ohejdad vana faller jag ju annars in i kategorin 08:a, trots att jag inte bott i det området på ca 15 år.) Vårat första mål var "da Matteo". Jag vågar faktiskt inte uttala mig om hur kaffet smakar på da Matteo, men jag gillar atmosfären och vi åt varsin ok lunchpizza. Betydligt godare och bättre än hos den lokala pizzerian i vårat lilla samhälle (en pizzeria som är som de flesta pizzerior i Sverige...), men fortfarande inte i klass med de vi äter i Italien eller gör själva. Det bästa var i alla fall namnet, da Matteo, som betyder "hos Matteo". Att vi tycker så är naturligtvis för att våran son heter just Matteo :-) Denna gång gick vi till Vallgatan 5, men vi kikade även in i Victoriapassagen och där blir det troligtvis en kaffe av något slag nästa gång vi är i Göteborg. På Magasingatan ligger rosteriet och bageriet. Där serveras visst sopplunch också och det kan ju passa en kulen höstdag... Ja, till da Matteo återkommer vi helt säkert!

Besöket i Göteborg blev kort och vi är åter i våra vardagsrutiner. Öppna förskolan hoppade vi dock över idag eftersom vi är lite förkylda hela familjen. Att jag bloggar så dåligt den här perioden skyller jag på att det dels råder lite tidsbrist för min "kökstjänst", men också att jag den senaste tiden lagat en hel del svensk husman. Jag har länge tyckt att det är ganska tråkig mat och det känns inte så roligt att blogga om helt enkelt. De flesta kan väl redan göra pannbiff, löksås och koka potatis? Att jag tycker att det är lite tråkig mat betyder dock inte att jag inte tycker att det är gott, bara jag slipper äta det varje dag :-) Så här kommer i alla fall förslag på några svenska klassiker att återvända till när smaklökarna vill drömma sig tillbaka till barndomen:

Pannbiff med löksås och kokt potatis,
med fullfet grädde i såsen förstås!

Kålpudding med lingonsylt
Ni vet väl att vitkål brukar vara riktigt billig nu? För 3,90/kg köpte jag förra veckan! 
De flesta kokar väl potatis till, men jag hoppar gärna över den...

Isterband med kokt potatis
Isterbanden köper jag färdiga och även här tycker jag att det är gott med löksås

Hoppas ni har det bra därute i höstrusket och snart hoppas jag återvända till bloggen för att bjuda på en "grekisk husman" - om man nu kan säga så...

En säck potatis... Inte så spännande va?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar