måndag 24 september 2012

Lammgryta med persiska anor

Jag är en riktig hamster när det kommer till mattidningar! Jag sparar urklipp eller hela tidningar om jag tycker det är bra inspirationsmaterial. Jag låter bli att prenumerera med flit, annars skulle vi inte ha annat än mattidningar här hemma! Eller jo, en och annan trädgårdstidning skulle det nog också finnas...

Dagens recept hade jag tittat på många gånger innan jag testlagade. Jag ändrade lite i kryddningen och både jag och min man tycker att resultatet blev mycket gott! Det går bra och smakar gott även utan granatäppelkärnor, men de är faktiskt pricken över i:et. Däremot hoppar vi gärna över den yoghurtsås med mynta som fanns med i tidningen. Vi tyckte inte att den tillförde särskilt mycket till rätten, men ni får väl prova och avgöra själva - smaken är ju som baken.

Hursomhelst har ni väl koll på att det är nu på hösten som det är lammtider för alla oss som gillar att köpa närproducerat? Och nej, lamm behöver inte alls smaka kofta!!!

Originalreceptet är publicerat i tidningen "Allt om Mat", nr 18, år 2007.
Ett annat riktigt gott recept för lammstek finner ni här, i ett inlägg från i våras.



Persisk lammgryta

ca 800 g lammstek
1 gul lök
3 stora vitlöksklyftor
rivet skal från 1 apelsin
1 tsk malen kummin
1-1 1/2 tsk malen kardemumma
1 tsk malen koriander
1 krm kanel
2 krm nymalen svartpeppar
3-4 tsk paprikapulver
1 msk olivolja
3 dl vatten
2 tärningar köttbuljong (eller motsvarande mängd fond)
1 tsk salt
1 burk kikärtor (410 g)

TILLBEHÖR
4 dl långkorningt ris
1/2 tsk salt
1/2 g saffran

kärnor från ett granatäpple

3 dl turkisk yoghurt
1/2 dl hackad mynta
1 tsk pressad citron

Skala och finhacka lök och vitlök. Lägg hacket i en skål och riv ner apelsinskalet. Blanda även ner kummin, kardemumma, koriander, kanel, peppar och paprikapulver. 

Skär köttet i ca två gånger två centimeter stora bitar och bryn dem i en gryta. Häll ner lök- och kryddblandningen och låt alltihopa steka på medelvärme några minuter.
Tillsätt hett vatten (från vattenkokaren) och buljongtärning samt salt. Lägg på locket och låt grytan puttra ca 45 minuter.
Häll av kikärterna och skölj dem med kallt vatten. Blanda ner dem i grytan och koka ytterligare ett par minuter så att de blir varma. 

Koka riset enligt anvisningarna på paketet och blanda ner 1/2 gram saffran i kokvattnet. 

Blanda youghurten med finhackad mynta och citronsaften. 

Servera grytan med saffransris, myntayoghurt och granatäppelkärnor.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar