måndag 10 september 2012

Ginger bisquits

Jag har många gånger bläddrat förbi just det här receptet i min gamla favoritbakbok. Många gånger för att jag tänkt att det är lite tråkigt med små hårda och torra kakor. Ibland har jag dock stannar upp och läst historien bakom receptet. En historia om kakans ursprung i såväl svenska Råneå och Ramanäs som i det afrikanska Ghana. Jag gillar historien och efter många års sneglande på den där sidan så bakade jag de här kakorna för första gången häromdagen. Torra men inte "sandiga" eller direkt smuliga, lite knalligt hårda och riktigt GODA blir de. Lägg dock märke till att receptet ger riktigt många kakor och varje plåt ska gräddas ganska länge. Med 25 små bollar på varje plåt tar det ca fyra timmar bara att grädda alla kakor... Precis som med pepparkakor så görs degen gärna dagen innan, eller åtminstone några timmar innan den bakas ut. Jag gjorde min deg mitt på dagen, bakade ut ungefär hälften på kvällen och hälften morgonen efter. Kakorna från båda utbakningarna blev precis lika bra!

Receptet är hämtat ur boken "Baka till fest", Specialtidningsförlaget, 1988.

Ginger bisquits
ca 200 kakor

500 g strösocker
saft och rivet skal av en citron
2 1/2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
250 g smör
900 g vetemjöl
2 msk malen ingefära
2 msk bikarbonat

Börja med att vispa grädden och smälta smöret. Ställ sedan grädden åt sidan så länge och låt smöret svalna.
Blanda sockret med saften och det finrivna skalet från citronen. Tillsätt sirap, den vispade grädden och det avsvalnade smöret. 
Ta fram en annan bunke i vilken du blandar ingefära och bikarbonat med mjölet. Blanda sedan ihop allting till en ganska kladdig deg. Låt degen vila några timmar eller över natten.

Forma degen till små kulor och grädda mitt i ugnen i 125 grader i 25-30 minuter.
Låt kakorna svalna och stelna till lite på plåten efter att du tagit ut den ur ugnen. Flytta sedan över dem på ett galler där de får torka helt innan du lägger dem i en tät burk. (Jag har inte testat med just dessa kakor, men som med de flesta småkakor går det säkert bra att frysa dem för en längre hållbarhet.)

TIPS!
Det kanske låter lite med 125 grader, men det är fullt tillräckligt och även den långa gräddningstiden stämmer :-) Degen kan bli lite svårrullad om den blir för varm, så ställ gärna in den i kylen emellanåt eller ta bara fram en mindre del av degen att börja med. 25 bollar per plåt tyckte jag var lagom för att de inte skulle flyta ihop. 

Svårt att tro att dessa bleka små bollar ska bli både platta
och riktigt bruna... Jag portionerade degen med en tesked
och rullade mina bollar lite mindre än en normalstor valnöt.

Färdiggräddade har kakorna ändrat både färg och form!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar