tisdag 4 december 2012

Saffranskaka

Nu kommer här ett litet erkännande och det är att det finns något jag faktiskt tycker är ganska tråkigt att baka, nämligen lussebullar/lussekatter/saffransbullar... Kalla dem vad ni vill, men jag tycker inte att de är riktigt värda allt besvär. Goda? Jovisst, så länge de är riktigt, riktigt färska. Sedan blir de torra och tråkiga tycker jag. Kanske har jag inte funnit det ultimata receptet än, men jag har faktiskt slutat leta och hoppas. Istället bakar jag denna enkla saffranskaka som blir riktigt saftig och god! Passar bra i adventstider och till lucia, kanske till och med på julens dessertbord. Godaste drycken till är ju glögg tycker jag, medans maken helt bestämt hävdar att ett glas kall mjölk passar bäst.

Saffranskaka
200 g smör
0,5 g saffran
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ev. florsocker till dekorering

Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter.
Smält fettet och låt det svalna.
Har du hela saffranstrådar stöter du dem i en mortel tillsammans med en sockerbit.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt saffran, smöret, och mjölken.
Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner det i smeten. Häll upp i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.

Låt kakan svalna lite innan du lossar den ur formen och pudra sedan eventuellt över florsocker innan servering. Kakan är förstås som godast fortfarande lite ljummen, men håller sig saftig och god ett par dagar om man täcker in den väl. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar