tisdag 20 mars 2012

Pasta carbonara och citronmaränger

Kanske undrar ni över inläggets rubrik... Vad har en carbonara gemensamt med citronmaränger? Jo, så här är det: För inte så länge sedan hade jag besök en kväll av en arbetskamrat och skulle hitta på något snabbt och enkelt att äta. Det fick bli en riktig favorit - pasta carbonara. När man gör en carbonara, på det sätt jag lärt mig, får man äggvitor över och maränger är ju gjorda med just äggvitor :) Så när pastan var avnjuten, vi pratat klart för kvällen och sonen somnat så tog jag itu med marängbaket. Jag fick en idé om att det nog vore gott med lite citrontouch på de söta bakverken och av en händelse hade jag just en flaska citronessens i baklådan. Försöket blev riktigt lyckat!

Nedan finner ni recept på både Pasta Carbonara och Citronmaränger, men tyvärr saknas bild på pastan...


Pasta Carbonara
Namnet Pasta Carbonara kan översättas ungefär med "kolarhustruns pasta" och sägs komma av att man med lite fantasi kan tycka att den grovmalda svartpepparen påminner om små svarta kolflagor... Men hur tillagar man då denna välkända pastarätt ? Görs en carbonara med helt ägg eller bara gula? Med grädde eller utan? Ja, även bland italienarna råder delade meningar om hur man lagar denna klassiker. Men en sak är de i alla fall alla överrens om: en pasta carbonara innehåller ALDRIG någon bechamelsås!
Idag delar jag med mig av det recept jag lärt mig under en av mina perioder som bosatt i Italien. Receptet är alltså inte taget ur någon kokbok eller påhittat av mig, utan inlärt på plats i pastans förlovade hemland :-)


80-90 g pasta/person, gärna spaghetti
ca 30 g sidfläsk eller bacon i små tärningar/person
rikligt med nymalen svartpeppar
1 äggula/person
1 msk grädde/äggula
nyriven Parmesan (eller Grana Padano)

Koka upp rikligt med pastavatten och snåla inte på saltet.

Skär sidfläsket i små tärningar om du utgår från en hel bit.

Lägg pastan i det kraftigt kokande vattnet och ställ äggklockan som en liten påminnelse... Pasta får ju inte bli överkokt utan ska alltid serveras al dente (med lite tuggmotstånd) - det vet väl de flesta vid det här laget?! Lita dock inte blint på tiden som står på pastapaketet utan smaka dig fram...

Blanda äggulor och grädde i en liten skål tillsammans med ett par nypor riven Parmesanost. Låt stå tills pastan kokat klart.

Medans pastan kokar fräses fläsket i lite olivolja och kryddas med rikligt med nymalen svartpeppar. Dra av pannan från värmen.

När pastan kokat klart lyfts den upp ur vattnet och läggs i pannan med fläsktärningarna. Häll sedan äggblandningen över och blanda om. Äggulorna ska inte stelna och bilda små klumpar, utan tillsammans med grädden endast bli varma och blanda sig väl med pastan - detta utgör själva såsen. För det mesta räcker det med den värme som pastan och fläsket har för att äggblandnigen ska få rätt konsistens och man brukar alltså inte behöva ställa pannan på någon varm platta vid detta moment.

Smaka av och tillsätt eventuellt mer peppar. Carbonaran ska smaka pepprigt men utan att för den skull dölja smaken från de övriga ingredienserna.

Servera med finriven parmesanost och ät medans pastan fortfarande är rykande varm!

Citronmaränger
3 äggvitor
1 1/2 - 2 dl strösocker
1/2 krm ättikssprit
några droppar citronessens (ca 1 krm)

Vispa äggvitorna tillsammans med ättiksspriten och ungefär hälften av sockret till hårt skum. Vänd sedan försiktigt ner resterande socker.
Klicka eller spritsa ut på bakplåtspapper på EN plåt.
Grädda i mitten av ugnen. Marängerna är klara när de släpper pappret lätt, efter ca 45 minuter i 100 grader.

Jag stänkte även lite smält mörk choklad över marängerna när de kallnat...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar