söndag 18 mars 2012

Tårta med marängtäcke

Söndag och namnfesten är avklarad! Jag lyckades hålla det lilla talet jag förberett utan att svimma eller staka mig alltför mycket. Det här med att hålla tal är inte alls min grej, men Miatan har lyssnat tålmodigt när jag övat i garaget och att ha några fusklappar  att hålla i känns ju också tryggt.

Om jag innan festen var orolig att det inte riktigt skulle räcka till alla av några kaksorter så kan vi nu i efterhand lätt konstatera att jag bakat alldeles för mycket av allt... Nåja, ingen behövde i alla fall känna att de blev utan av någon sort!
Hittills har jag ju bara lagt ut några av namnfestens kakrecept, men naturligtvis bjöd vi även på tårta och idag ska ni få receptet på den. Valet av tårta var inte helt lätt... Mina funderingar var många och jag fann jättemånga olika tårtor jag skulle vilja göra. När det sedan visade sig att vi skulle bli över 40 personer som alla skulle få sig en liten bit tårta strök jag de riktigt roliga och fina, men som även skulle vara tidskrävande att göra. Jag fick ju försöka prioritera tiden för att hinna göra flera satser av de flesta kakorna och då föll valet på en enklare tårtmodell. Det fick bli en tårta som bakas i långpanna och som lätt görs större genom att man inte delar bottnarna utan lägger två fullstora bottnar på varandra med dubbel sats fyllning emellan. Följer du receptet nedan räcker tårtan ungefär till 12 personer, dubbelt så stor tårta alltså till ca 25 personer. Som ni förstår fick jag lov att göra två tårtor av den större modellen... I den ena tårtan lade jag till ca 1 1/2 msk kakao i sockerkaksdelen av bottnarna (blanda i samtidigt som mjölken) för att få lite variation. I denna chokladvariant valde jag att göra en hallongrädde-fyllning, medans tårtan med den vanliga sockerkaksbottnen fick en fyllnig av grädde och mandarinklyftor.

För den som är sugen på mera sött kommer flera kakrecept inom kort!

Tårta med marängtäcke
SOCKERKAKSBOTTEN
75 g smör
1 dl strösocker
4 äggulor
2-3 msk mjölk
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

MARÄNG
4 äggvitor
2 dl strösocker

FYLLNING
2-3 dl vispgrädde
ca 1/2 liter bär, t.ex. hallon, alternativt konserverade mandarinklyftor (ca 175 g avrunnen vikt)
(till min hallongrädde blandade jag hallonsylt i grädden + frusna hallon)

Sätt ugnen på 150 grader.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna som är ca 30 x 40 cm.
Rör samman smör och socker.
Skilj på äggens gulor och vitor och rör ner en äggula i taget i sockerkakssmeten.
Tillsätt mjölken och sedan mjölet blandat med bakpulvret. Rör samman till en jämn smet.

Vispa vitorna tillsammans med hälften av sockret till en fast marängsmet. Vänd sedan ner resten av sockret. 

Bred ut sockerkakssmeten i långpannan och bred marängsmeten över.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.
Dra kakan ur långpannan och lossa den från pappret med en stekspade eller pannkaksspade, men låt den ligga kvar på pappret och kallna.

MONTERING
Dela kakan på mitten. Vispa grädden och blanda den med bär eller avrunna mandarinklyftor. Fördela fyllningen på den ena kakbotten och lägg den andra över. Garnera eventuellt med smält choklad som ringlas över till fint mönster, figurer eller text. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar