fredag 17 augusti 2012

Chokladsås

Det här receptet är ett av de jag har skrivit in i min bok bland de största favoriterna. Ett av de där recepten som jag liksom inte tänker ändra det allra minsta i för att det redan är så bra. Det har hängt med mig ganska länge nu, sedan ett  av mina allra första jobb faktiskt (alltså sisådär en 15-16 år). Jag hoppade runt och hade lite olika långa vikariat på förskolor och fritidshem då, och det här receptet har jag skrivit in som Svanängens chokladsås.

Chokladsås
12-15 port.

6 1/2 dl strösocker
100 g smör
2 1/2 dl grädde
2 1/2 dl mjölk
en nypa salt

2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret i en stor kastrull och tillsätt socker, mjölk, grädde och salt. Låt koka upp och sjud sedan under viss uppsikt i 60 minuter.
Ta kastrullen från plattan och rör ner kakao och vaniljsocker. Sikta gärna ner det för undvika klumpar. 
Vispa smeten med elvisp i minst 8 minuter, eller det dubbla för hand.

Här sjuder det alldeles lagom!
Äntligen har jag skaffat mig en bra
"siktnings-grej"!
Med ett enkelt handgrepp trollar man bort
alla klumpar :-)
Serveringsförslag: klassisk marängsviss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar