söndag 19 augusti 2012

Favoriter i köket

Skåp och lådor i mitt kök står knappast tomma... Här samsas diverse olika redskap och byttor med tårtpapper och skärbrädor. Till vissa prylar har jag alldeles speciella minnen eller har på något annat sätt nästan fått en relation till. Visst kanske det låter knäppt... Men har inte ni också några riktiga favoriter i köket som ni bara inte kan tänka er att vara utan?

Ånginsats från IKEA som passar de flesta kastruller
Ihopvikt tar den väldigt liten plats i skåpet!
En riktigt stor gammal keramikskål som passar både till
bröddegar och som salladsskål när man är många.
Jag gillar känslan med gamla skålar av det här slaget.
Det både känns och syns att de har en historia...
Första gången jag gjorde egen pasta kavlade jag med
vanlig brödkavel - det var inte kul... Med denna går det
mycket lättare!
Tryck-kokare. Varför är de inte populärare?
Kortar tillagningstiden och sparar på så vis även energi.
Dessutom bevaras smakerna väldigt bra!
En pastagitarr - det ni!
Degen kavlas först tunn på bakbord eller med maskin och sedan
läggs en degplatta i taget över ståltrådarna. Man rullar kaveln
över och ståltrådarna delar då pastan till smala kantiga
spaghetti eller bandpasta.
Så enkelt, så smart...
Inte några redskap direkt, men fina att se på :-)
Några andra favoriter jag har i mitt kök:
Vattenkokare, mixerstav med visp- och hacktillsats, grillpanna, lång o smal kavel (inte den klassiska svenska brödkaveln alltså, utan vad jag kallar för "pastakavel"), farmors gamla brödformar och... ja, jag har nog glömt ett och annat som ligger mig varmt om hjärtat! Vilken materialist jag är ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar