tisdag 7 augusti 2012

Vitlök!

Så var det dags att skörda årets vitlök! Härligt enkelt att odla och skönt att slippa köpa importerad från Kina när den europeiska är slut i affären. Hoppas att min skörd räcker ett helt år... Hoppas också att jag får tag på lika fina utsädesvitlökar i höst som förra året. Ja, för det bästa är verkligen att pilla ner de små vitlöksklyftorna redan under hösten. Då är det för det mesta lagom fuktigt i jorden för att de ska rota sig lite innan vintern kommer och det dröjer inte alls länge på våren innan de sticker upp sina gröna blad. Lökarna hinner på det här viset bli mycket större än om man sätter dem på våren :-) Hur man sedan ska få till en bra och fin vitlöksfläta vet jag faktiskt inte riktigt, men jag har improviserat och nu hänger de uppe på tork i alla fall. Hoppas verkligen att det blir lite torrt väder nu!




Så var det det här med flätningen.
Ser ju rätt ok ut bakifrån...

...men jag föreställer mig att det ska vara tätare
mellan lökarna på framsidan. Någon som har
erfarenhet av detta och något tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar